Jak wykorzystać komputery w pracy nauczyciela?

Lekcje w szkole bywają dość nudnawe. Pamiętam doskonale, jak siedziałam w klasie i próbując zabić nudę grałyśmy z koleżankami w głupiutkie gry. Mądre oczywiście nie było to z naszej strony, ale też nauczyciel nie potrafił zainteresować nas wykładanym przedmiotem. Najgorsze były lekcje fizyki i chemii. Niestety, bo są to niezwykle interesujące przedmioty, ale o tym przekonałam się o wiele za późno. Sytuacja taka wbrew pozorom nie jest odosobniona. Są oczywiście pedagodzy, którzy swoją osobą i podejściem do tematu wzbudzają posłuch i zainteresowanie. Są jednak i tacy, którzy odpychają od ciekawych zagadnień nudą. Nie potrafią zająć uczniów, porwać ich w drodze do wiedzy. A wystarczy sięgnąć umiejętnie po zdobycze technologii.

Komputery w szkole to nie taka nowość. Pracownie internetowe to standard. W wielu szkołach pojawiają się ponadto ekrany interaktywne, które umożliwiają prowadzenie ciekawych zajęć na wielu płaszczyznach. Oczywiście i tu znajdują się tacy „zaciekli” pedagodzy, którzy i z pomocą osiągnięć techniki potrafią zanudzić na śmierć, choćby przez nieustanne przekazywanie informacji za pomocą długich i nudnych prezentacji multimedialnych. Komputer owszem w pracy nauczyciela może być pomocny, ale nie zmieni jego nastawienia do uczniów i przedmiotu. Jeśli jednak ktoś wykazuje choć odrobinę pasji, komputer ułatwi ciekawą aranżację zajęć. Dzięki niemu lekcje chemii i fizyki mogą zostać najbardziej lubiane w szkole. Wizualizacje przebiegu różnych sił, symulacje doświadczeń chemicznych, których nie można przeprowadzać w szkole to jest po prostu coś pięknego i pasjonującego. Żaden młody człowiek nie będzie ziewał, gdy opowiadając o kosmosie nauczycielka zobrazuje własne słowa właściwym materiałem interaktywnym. Warto również włączyć uczniów w przygotowywanie różnych symulacji, prezentacji i nawet filmików. Komputer również umożliwia nauczycielowi kontakt z uczniami poza murami szkoły. Jeśli ma ochotę może prowadzić zdalnie korepetycje z uczniami. Jest to również doskonałe miejsce do zapisywania własnych notatek, wniosków i uwag o uczniach, co pomaga w późniejszej ocenie wyników. Trzeba jedynie umiejętnie go wykorzystywać.